Giv dit hjem et sikringstjek

I Eurostats seneste offentliggjorte undersøgelse om kriminalitet, er Danmark indehaver af en kedelig europarekord — nemlig i det højeste antal anmeldte indbrud pr. 100.000 indbyggere i Europa. Og til sammenligning har vores skandinaviske naboer langt færre indbrud end Danmark.

Nu hvor sommerferien står for døren, er det oplagt at tjekke sine nøgler, og give hjemmet et overordnet sikringstjek. For det er netop i sommerperioden, at risikoen for indbrud stiger. Men man kan selv gøre meget for at sikre sit hjem bedst muligt.

Ifølge Dansk Låsesmede Forening, er mange danske hjem faktisk forsynet med låse og nøgler med det runde hoved, der blev udviklet i 1930erne. Denne type af låse er meget lette at dirke op, og derfor uegnet til sikring af hjemmet.

Udskift de runde nøgler
"Hvis du i din bolig stadig har denne type af låse installeret, er det på tide at opgradere låsene til et mere sikkert alternativ," fortæller Ruko's administrerende direktør Tommy Hjulmand. "Vi anbefaler altid vores kunder at udskifte den type af låse og nøgler til Serie 1200 eller Garant Plus, som er Ruko's sikreste låsesystemer til private. Samtidig kan du med Serie 1200 eller Garant Plus også få samme nøgle til hoveddøren, terrassedøren, kælderdøren og postkassen."

Det eneste sted det kan anbefales at bruge nøglerne med det runde hoved, er til postkassen, indvendige døre, og skabe hvor der ikke opbevares noget der har en større værdi.

Giv dit hjem et sikringstjek
Ved et sikringstjek af hjemmet, bør man kaste et kritisk blik på både yderdøre og vinduer. Her er det en god idé at sikre yderdørene med patenterede låse, samt at vinduerne er i god stand — og fx sikre vinduerne med en vindueslås.

Hvis man er i tvivl om ens lås er forældet, er det en god idé at kontakte en låsesmed. De kan hjælpe dig med at tjekke låsen — og samtidig kan låsesmeden også hjælpe med et sikringstjek af hjemmet.

Yderligere information: Marketingchef Dorthe Møllegaard, tlf. 44544454