Årets lærling i 2013 var fra Dahlberg's Låse

I februar blev Martin Kornbæk Schrøder kåret som årets lærling, og blev dermed også vinderen af Ruko Prisen 2013. Martin blev kåret som holdets lærling fra hold 1, og kæmpede mod holdets lærling fra hold 2, Thomas René Christensen, om at vinde Ruko Prisen 2013.

Det tager fire år at uddanne sig til låsesmed — og i løbet af uddannelsen veksles der mellem skoleophold og praktisk arbejde. Det er TEC i Ballerup som har ansvaret for uddannelsen. Og det er også TEC som finder holdets lærling fra de to hold af låsesmede der bliver uddannet årligt. Det er så iblandt de to som er kåret til holdets lærling, at årets lærling og vinderen af Ruko Prisen bliver fundet.

Høj arbejdsmoral, disciplin og innovativ tilgang gjorde udslaget
Martin er også uddannet kok, og har derfra medbragt en høj arbejdsmoral og disciplin. Samtidig havde Martin også det højeste gennemsnit nogensinde på låsesmedeuddannelsen, og lavede en meget innovativ præsentation til sin svendeprøve.

Peter Henriksen, som er underviser på TEC fortæller; "Martin brænder for sit arbejde, og jeg har aldrig oplevet at han gør noget halvt. Samtidig har han altid mod på nye udfordringer, og tænker ud af boksen. Og når man har sådan en elev, er det meget nemt at arbejde som lærer. Jeg og de andre undervisere ønsker ham al held og lykke i fremtiden."

Til daglig arbejder Martin hos Dahlberg's Låse i København.

Fjerde år med Ruko Prisen
Ruko har siden 1998 uddelt en pris til årets lærling — og på grund af den stigende interesse for låsesmedeuddannelsen de seneste år er der nu to hold låsesmedelærlinge, der bliver færdiguddannet hvert år. Derfor blev 2011 første år hvor Ruko Prisen blev uddelt.

Som vinderen af Ruko Prisen 2013 har Martin modtaget en forgyldt hængelås, samt en studietur til en af Ruko's søsterselskaber i ASSA ABLOY koncernen, som Ruko i mange år også har været en del af.

Yderligere information: Marketingchef Dorthe Møllegaard, tlf. 4454 4454