Vinderen af Ruko Prisen 2014 er fundet

Den 22. januar blev Thomas Hansen fra Brendes ApS i Rønne kåret som vinderen af Ruko Prisen 2014. Thomas blev først kåret som holdets lærling fra hold 1, og kæmpede mod holdets lærling fra hold 2, Peter Ambæk, om at vinde Ruko Prisen 2014.

Det tager fire år at uddanne sig til låsesmed – og i løbet af uddannelsen veksles der mellem skoleophold og praktisk arbejde.

Det er TEC i Ballerup som har ansvaret for uddannelsen, og dermed er det også TEC som udpeger holdets lærling fra de to hold af låsesmede der bliver uddannet årligt. Det er så iblandt de to som er kåret til holdets lærling, at vinderen af Ruko Prisen bliver fundet.

Innovation, overskud og hjælpsomhed gjorde udslaget
Ifølge Jørgen Lou, som er underviser på TEC, var det velfortjent at det var Thomas der løb med titlen som årets lærling.

Jørgen Lou fra TEC forklarer hvorfor; "Thomas er utrolig dygtig, og har gennem sin tid på TEC været meget innovativ, hjælpsom og imødekommende. Samtidig havde han overskud til at hjælpe andre under svendeprøven, selvom der til tider opstod pressede situationer. Det vidner om et stort overskud. Derudover har det også været en stor fornøjelse at have Thomas på låsesmedeuddannelsen, hvor han var meget vellidt.”

Thomas arbejder til daglig hos Brendes ApS på Bornholm, og bor sammen med sin familie i Rønne. I fritiden er en af hans store interesser at fiske.

Femte år med Ruko Prisen
Ruko har siden 1998 uddelt en pris til årets lærling – og på grund af den stigende interesse for låsesmedeuddannelsen de seneste år er der nu to hold låsesmedelærlinge, der bliver færdiguddannet hvert år. Derfor blev 2011 første år hvor Ruko Prisen blev uddelt. Med prisen ønsker Ruko at sætte fokus på låsesmedefaget, og den seriøsitet der ligger bag uddannelsen.

Som vinderen af Ruko Prisen 2014 har Thomas modtaget en forgyldt hængelås, samt en studietur til en af Ruko's søsterselskaber i ASSA ABLOY koncernen, som Ruko i mange år også har været en del af.