BIM: Fremtiden for bæredygtige bygninger

Nye BIM-kompatible værktøjer på vej til danske arkitekter

Building Information Modelling har over de seneste år ændret drastisk på byggelandskabet i store dele af verden og medført store forbedringer inden for design, specifikation og levering.

Inden for dørløsninger leder ASSA ABLOY vejen på BIM-rejsen og meget snart vil du kunne få glæde af vores nye BIM-aktiverede produktspecifikationsværktøj; ASSA ABLOY Openings Studio™.

BIM er en samlet model og arbejdsmetode, der digitaliserer byggeprocessen lige fra første ide og design til bygningens ibrugtagen og endelige nedrivning. Men BIM er meget mere end en teknologisk udvikling – det er en mulighed for effektiv informationsstyring gennem hele projektet, og en hjælp på vejen mod forbedret ydeevne og øget bæredygtighed.

Der er ikke gået mere end nogle få år siden BIM først blev introduceret og færdighederne inden for BIM er siden eksploderet i store dele af Europa, Mellemøsten og Afrika. Når producenter giver fuldstændige specifikationsdata gennem BIM-modeller, vil alle lige fra arkitekter til entreprenører, managere og bygningsejere, have fuld klarhed om produktet. Dette skaber bedre kommunikation, reducerer spild og fejl, og øger den overordnede effektivitet. Nu kan folk på alle stadier af byggeprocessen altså arbejde tættere sammen for at skabe bedre design, specifikation, byggeri samt bæredygtige løsninger og bedre ledelse – og dette kan kun være et skridt i den rigtige retning.

BIM-aktiverede specifikationsværktøjer på vej

BIM åbner op for nye arbejdsmetoder igennem hele byggeprojektets livscyklus - og ASSA ABLOY har udviklet et nyt kraftfuldt værktøj til at hjælpe dig med at få mest muligt ud af det. ASSA ABLOY Openings Studio™ er et smart, BIM-aktiveret produktspecifikationsværktøj, der hjælper brugerne med at oprette komplette skræddersyede specifikationer af låse og tilhørende beslag. Ved hjælp af BIM-aktiverede værktøjer som ASSA ABLOY Openings Studio™ der integrerer til programmer som Revit® og ArchiCAD®, kan arkitekter og andre projekterende firmaer nemt skabe komplette og innovative løsninger, der supplerer æstetikken, øger energieffektiviteten, udnytter bæredygtige materialer og optimerer sikkerheden.

Gå ud over 3D

Med BIM og ASSA ABLOY Openings Studio™ kan arkitekter nyde godt af en verden af 3D-design og specifikation som aldrig før. Men det er kun begyndelsen. BIM forenkler samarbejdet og eliminerer dobbeltarbejde, hvilket skaber en mere præcis og accelereret projektlivscyklus. Med andre ord hjælper BIM og ASSA ABLOY Openings Studio™ alle parter til at skabe bæredygtige bygninger på en smartere måde.
ASSA ABLOY Openings Studio™ vil meget snart blive lanceret på det danske marked. Indtil da har du mulighed for at læse mere om ASSA ABLOYs BIM-aktiverede løsninger her.