Personligheden er vigtig for låsesmede

Fremtidens låsesmede skal have både straffeattesten og nerverne i orden, og derfor vejede den personlige bedømmelse tungt, da det skulle besluttes, hvem der blev Årets Låsesmedelærling.

Vinderen af titlen Årets Låsesmedelærling er gået til Brian Viggers fra Activ Låseservice Aps. I bedømmelsen blev der lagt vægt på at de nyudklækkede låsesmedelærlinge skal være klar til et arbejde, som udover den tekniske del også kræver en hel del personlighedsmæssigt.

”Hvis fogeden skal sætte nogen ud, så er det typisk en låsesmed der er med ude til at hjælpe, eller det kan være en nabo, der er bekymret over ikke at have hørt noget inde fra en lejlighed, hvor låsesmeden skal være forberedt på at finde noget ubehageligt, når han åbner. Derudover skal man som låsesmed have en høj moral og kunne håndtere, at man ved meget om folks ejendomsforhold. Siden 1. januar er det endda blevet et krav, at man kan fremvise en ren straffeattest for at være certificeret,” fortæller underviser Vinni Bekmose fra Nordisk Uddannelsescenter, Sikring og Alarmteknik (NUSA), som var med til at vælge Brian Viggers til Årets Låsesmedelærling.

Æren og en tur til Finland
Prisen blev overrakt af Jan Brevadt fra Ruko A/S, som sponserer prisuddelingen og en rejse til Finland til vinderen. Udover en karakterfast personlighed var det også med i bedømmelsen at den nye certificeringsordning stiller krav om en bred viden inden for  forsikringsspørgsmål – et område, der bliver mere og mere vigtigt for låsesmedenes hverdag.

”Brian Viggers blev udvalgt fordi han mestrer den teoretiske del af låsesmedefaget lige så godt som den praktiske del. Han arbejder sikkert og selvstændigt, og faktisk er han ret perfektionistisk, men uden at det giver ham tidsproblemer, fordi han strukturerer sit arbejde godt. Til den afsluttende prøve var han færdig en dag før alle andre,” fortæller Jan Brevadt.

Vi skal være tusindkunstnere
Gennem sin lærlingetid har Brian Viggers arbejdet i Activ Låseservice Aps, og ejeren, Leon Hammerup, håber at Brian vil fortsætte med at arbejde for ham, nu hvor han er færdiguddannet.

”Det er helt fortjent, at han vinder, for hans niveau er meget højt. Han er en dedikeret og videbegærlig medarbejder, som er talentfuld inden for alle områder. Det sidste er vigtigt, for i dag bliver døre lavet i alle materialer, så vi skal være lidt tusindkunstnere og både kunne udføre smede-, el- og tømrerarbejde, samtidig med at vi skal kunne dokumentere alt, hvad vi laver. Faget bliver mere og mere bogligt, og den del er Brian også skrap til,” siger han.

Netop det at arbejdet som låsesmed er så varieret, er det, som den stolte vinder af titlen også kan lide ved det.

”Det er meget udfordrende på det menneskelige plan, og på håndværkssiden fylder el-delen mere og mere i forbindelse med adgangskontrol i større låsesystemer. Det synes jeg er rigtig spændende,” siger Brian Viggers og tilføjer, at han glæder sig til turen til Finland, hvor der udover det faglige indhold også skal findes tid til at køre på snescooter.