Kodetastatur som sikring mod ny type indbrud

Roskilde og omegn har i løbet af de seneste uger været plaget af mindst 50 villaindbrud, som bl.a. er sket ved underboring af vinduer og terrassedøre.

Oven på den sidste bølge af indbrud i Midt- og Vestsjælland gør husejeren klogt i at se på, hvad de kan gøre for at holde tyvene ude. Politiet antager, at det er velorganiserede bander fra Østeuropa, der står bag. Sikkerhedslåse på vinduer og døre er gode midler til at forhindre tyvene i at komme ind i boligen.

Underboring af vinduer og terrassedøre
De aktuelle indbrud, der til dels er sket om natten, mens folk var hjemme, er begået efter en diskret og avanceret metode. Indbrudstyvene udfører en såkaldt underboring ved at bore et hul under vindueshaspen eller dørhåndtaget, som derved let kan åbnes. Måden at undgå dette på er at montere vindueslåse og forsyne altandøre og terrassedøre med lås eller kodetastatur.

Brug terrassedørgreb med kode
En effektiv terrassedørlås gør det vanskeligt for tyven at komme ind, men også ud af boligen. Nøglen kan være den samme, som den man bruger til hoved- og terrassedøren. Skal det være endnu nemmere, og vil man undgå at bruge nøgle, er der også råd for det. Ruko har udviklet Ruko Code Handle, der er et moderne greb med indbygget kodetastatur. Grebet åbnes og låses ved at trykke en sekscifret kode, så der er ikke behov for en nøgle.

”Vi udvikler konstant nye produkter for at holde trit med indbrudstyvene. Det er vigtigt at signalere over for en tyv, at det både er besværligt at komme ind og ud. Med den elektroniske terrassedørlås kan udgangen spærres effektivt, uden at boligejeren er nødt til at gå rundt med en nøgle på sig hele tiden,” siger Ruben Raun fra Ruko A/S.