Højsikkerhed i fokus ved overrækkelse af Ruko Prisen 2011

Styrkede kompetencer i adgangskontrol, montage, projektering og rådgivning var i fokus ved valget af modtageren af Ruko Prisen 2011.

Fredag den 25. november blev Ruko Prisen givet til Bo Winther Christiansen. Årets kåring viser med al tydelighed, at låsesmedenes fagområde er i rivende udvikling. Låsesmede i dag skal i stigende grad være gode til både montage, projektering, elektronisk adgangskontrol og samtidig kunne fungere som rådgiver.

Erhvervslivet oplever i disse år store tab som følge af indbrud og efterspørger både faglige kompetencer og rådgivning på højt niveau, når de skal sikre deres værdier og samtidig ønsker et brugervenligt miljø for medarbejdere og samarbejdspartnere.

Ruko Prisen
Ved at bidrage til uddannelse af fremtidens låsesmede ønsker Ruko A/S at give lærlingene udfordringer, der giver dem incitament til at udvikle sig og komme hele vejen rundt om fagligheden.
Som led i dette sponsorerer Ruko en studietur til vinderen af Ruko Prisen. Turen går til Abloy Oy fabrikken i Finland, som er Ruko’s søsterselskab i ASSA ABLOY koncernen.

Uddannelsen
Uddannelsen til låsesmed varer 4 år, hvor der veksles mellem skoleophold og praktisk arbejde. Skoledelen er placeret under finmekanikeruddannelsen på TEC i Ballerup, og det er her man finder de egnede kandidater, først til Holdets Lærling og siden til Ruko Prisen. Bo Winther Christiansen var til den afsluttende prøve på TEC i februar i år, hvor han blev kåret til Holdets Lærling.

Holdets Lærling
TEC har i 2011 haft tre afsluttende hold med låsesmede, hvor der for hvert hold er kåret ’Holdets Lærling’. De tre som har fået titlen som ’Holdets Lærling’ er nomineret til ’Ruko Prisen’, hvor vinderen – ud over æren og et flot trofæ –  også får en tur til Abloy Oy fabrikken i Finland, som er Ruko’s søsterselskab i ASSA ABLOY koncernen.

Kompetencer på dagsordenen
Alsidigheden i låsesmedeuddannelsen stiller således både krav til faglighed og sociale kompetencer. Derfor gik titlen i år til Bo Winther Christiansen fra Låsesmeden Schrøder Aps i Kolding. Bo udmærkede sig både fagligt og som en god kollega, der formår at hjælpe og rådgive sine medmennesker.

"Bo er den som går stille med dørene, han er den lune jyde som tager tingene oppe fra og ned med et stille grin. Her på skolen har vi oplevet Bo som en gut med godt humør og en god kollega der lige giver en hånd med som en selvfølgelighed. En låsesmed som går til opgaven uden brok, men med en omtanke og en god portion vilje til at frembringe et altid godt resultat indenfor den stillede opgave. Vi har kun roser til Bo for at udvise et passende initiativ på uddannelsen her på skolen,” fortæller Peter Henriksen fra TEC.